• Kobieta z niepłnosprawnym chłopcem na huśtawce. Żródło: www.fpl.org.pl

    Kobieta z niepłnosprawnym chłopcem na huśtawce. Żródło: www.fpl.org.pl

  • Mężczyzna malujący pędzlem trzymanym w ustach, źródło: www.fpln.org.pl

    Mężczyzna malujący pędzlem trzymanym w ustach, źródło: www.fpln.org.pl

  • Mężczyzna z sespołem Downa podający posiłek starszej kobiecie. Żródło: PWN Wydawnictwo Szkolne​

    Mężczyzna z sespołem Downa podający posiłek starszej kobiecie. Żródło: PWN Wydawnictwo Szkolne

  • Mała dziewczynka zasłaniająca uszy. Źródło: https://morguefile.com/search/morguefile/2/deaf/pop

    Mała dziewczynka zasłaniająca uszy.  Źródło: https://morguefile.com/search/morguefile/2/deaf/pop

  • Mężczyzna z zespołem Downa wykonujący prace biurowe. Źródło: PWN Wydawnictwo Szkolne

    Mężczyzna z zespołem Downa wykonujący prace biurowe. Źródło: PWN Wydawnictwo Szkolne

  • Kobieta na wózku inwalidzkim z asystentem. Mężczyzna z zespołem Downa wykonujący prace biurowe. Źródło: PWN Wydawnictwo Szkolne

    Kobieta na wózku inwalidzkim z asystentem. Mężczyzna z zespołem Downa wykonujący prace biurowe. Źródło: PWN Wydawnictwo Szkolne

  • Kobieta i mężczyzna z zesopłem Downa w kawiarni. Kobieta na wózku inwalidzkim z asystentem. Mężczyzna z zespołem Downa wykonujący prace biurowe. Źródło: PWN Wydawnictwo Szkolne

    Kobieta i mężczyzna z zesopłem Downa w kawiarni. Kobieta na wózku inwalidzkim z asystentem. Mężczyzna z zespołem Downa wykonujący prace biurowe. Źródło: PWN Wydawnictwo Szkolne

             PIKON
PUNKT INFORMACYJNO-KOORDYNACYJNY dla OSÓB 
z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ, mieszkańców m.st. Warszawy

Problem 2 - NA CZYM POLEGA WSPOMAGANIE ROZWOJU WIDZENIA

Terapia widzenia jest najbardziej skuteczna wówczas, gdy zostanie rozpoczęta jak najwcześniej, najlepiej w pierwszych miesiącach, a nawet pierwszych tygodniach życia dziecka. Warunkiem wczesnej terapii jest wczesne rozpoznanie okulistyczne i możliwość przeprowadzenia funkcjonalnej oceny widzenia. 

U dziecka, które posiada choćby nawet bardzo małe możliwości wzrokowe (np. poczucie światła lub możliwość wzrokowego wykrycia obecności przedmiotu w bliskiej odległości od oczu) można rozwijać funkcje wzrokowe. Kluczową sprawą jest czas rozpoczęcia stymulacji wzroku. Im wcześniej bodźce wzrokowe pobudzają układ nerwowy dziecka, tym szanse na osiąganie kolejnych etapów rozwoju widzenia są większe.

Jednym z podstawowych elementów stymulacji wzroku, a jednocześnie rozwoju relacji z bliskimi, jest próba wywołania reakcji na twarze osób przebywających z dzieckiem słabowidzącym, a więc stworzenie takich warunków, aby dziecko mogło je obserwować, naśladować ich mimikę, aby nastąpiło nawiązanie kontaktu wzrokowego między dzieckiem
i jego najbliższymi. Poleca się dodatkowe oświetlenie twarzy, wykonanie wyrazistego makijażu, przesuwanie twarzy w różne obszary pola widzenia, przyciąganie uwagi dziecka głosem. Ważna jest również praca nad tym, aby dziecko zobaczyło własne ciało. W tym celu zakłada się na jego stopy i dłonie kolorowe skarpetki, bransoletki, przywiązuje dzwonki, aby bodziec wzrokowy wzmocnić bodźcem dźwiękowym.

Intensywne kolory, kontrasty i dodatkowe oświetlenie prowokują dziecko do zainteresowania rączkami i rozwoju sięgania po zabawki pod kontrolą wzroku. W terapii widzenia dąży się do  tego, aby dziecko potrafiło zobaczyć dostosowany do jego możliwości bodziec wzrokowy (zabawkę), sięgnąć po niego pod kontrolą wzroku, chwycić i manipulować nim.Usprawnianie widzenia
u dzieci, które mają trudności z zobaczeniem kontrastowych obiektów rozpoczyna się od rozwijania umiejętności reagowania na źródła światła i przedmioty podświetlane, odblaski, bodźce świecące w lampie fluorescencyjnej i ułożone na podświetlanym blacie.

Terapia widzenia jest procesem włączania osłabionego wzroku dziecka we wszelkie możliwe aktywności poprzez odpowiednie dostosowanie zabawek i otoczenia fizycznego do jego możliwości wzrokowych.

Stosuje się:

- pobudzanie do patrzenia i stymulowanie widzenia poprzez tworzenie warunków fizycznych sprzyjających patrzeniu – zachęcanie do otwierania oczu, pokazywanie zabawek, które są dla dziecka „możliwe” do zauważenia (np. czarno-białe lub podświetlane);

- prowokowanie rozwoju podstawowych sprawności wzrokowych, związanych z kontrolowaniem ruchów gałek ocznych (fiksacji, śledzenia, przenoszenia spojrzenia i in.) przy wykorzystaniu bodźców, na które dziecko już reaguje i które lubi;

- u dzieci, które są już do tego gotowe poznawczo, rozwija się sprawności wzrokowe związane z rozróżnianiem, rozpoznawaniem i identyfikowaniem rozmaitych obiektów wzrokowych, m.in. rozpoznawanie obiektów na obrazkach.

W diagnozie oraz w przeprowadzeniu funkcjonalnej oceny widzenia dziecka specjalizuje się Stowarzyszenie Tęcza.

Anna Witarzewska
Ekspert PIKON

ZamknijNa tej stronie internetowej wykorzystywane są pliki cookies zbierane do celów statystycznych i wykorzystywane do poprawnego działania serwisu www.
Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki - niedokonanie zmian ustawień przeglądarki jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.